Nisreen85’s Blog











{January 2, 2008}   شئ يحترق

شئ فى قلبى يحترق

اذ يمضى الوقت فنفترق

ونمد الايدى

يجمعنا حب

وتفرقنا 00 طرق

ولانت جوارى ضاجعة

وانا بجوارك،مرتفق

وحديثك يغزله مرحا

والوجه00حديث متسق

ترخين جفونا اغرقها سحر

فطفا فيها الغرق

ونبيذ ذهبى وحدى

مصطبح منه ومغتبق

وتغوص فى قلبى نشوته

تدفعنى فيك00فنلتصق

وامد يدين معربدتين

فثوبك فى كفى00

مزق

وذراعك يلتف

ونهر من اقصى الغابه يندفق

واضمك

شفة فى شفه

فيغيب الكون وينطبق

وتموت النار

فنرقبها

بجفون حار بها الارق

خجلى

وشفاهك ذائبة

وثمارك نشوى تندلق

امل دنقل


micheal says:

أمل دنقل ده حدوته كبيره
تحياتي



alexandrany says:

اولا انا زعلان اني جيت متاخر شويه وما لاحقتش اول تعليق
كان من نصيب ميشيل
معلش تتعوض ان شاء الله
تعرفي يا نسرين وانا عمال نازل في الصفحه وكل سطر بقول هو الشعر مرة واحده كده بقى يتدفق على لسان نسرين
واقول الله عليكي
الله عليكي
وهوببببببببب
مرة واحده ولا كأن موجه خبطت في اللسان اللي عند مظلوم دوه …..عارفاه
🙂
بس اكيد مش اي حد ممكن يطلع الشعر ده ويجيبه الا لازم يكون عنده نفس المساعر
من جواه

تحياتي
مراسلكم من شاطئ بحري والانفوشي
اللي ربنا يعلم هفضل مراسلكم من هناك لحد امتى وشكلي هابقى مراسلكم من الصحراء الجردا الي الصحراء الجرداء



MerMaid says:

نسرين

كلمات جميلة جدا

أمل دنقل ..أمل دنقل

احساسك رائع بالكلمات فعلا

:))

كل سنة وانتي طيبة



يَحيى المِصري says:

يعني هو الواحد يقدر يقول حاجة على أمل دنقل غير إنه رائع أحد أهم تلات شعرا فصحى بالنسبة لي
هم التلاتة مديهم المركز الأول

أمل دنقل و نجيب سرور و محمود درويش



Ragi says:

هذه القصيدة تحكى لحظة حميمية بين رجل وحبيبته فى الفراش
ولانها شاعرية جدا ورومانسية جدا ومكثقة جدا، تنسينا الجنس وترتفع بنا فى سماء الفن الراقى الرحيب
اختيار موفق صادف فى نفسى شيئا ما فلك تحية



appy says:

ايه يا حبيبتى تغيبى تغيبى وتدينا المشاعر الجامده دى
انا خلاص هبطل حب اوعى تذوقينى عليه تانى
شاعر هايل وشعر تحفه



Nsreen Bsunee says:

مايكل
نورتنى
امل دنقل حدوته كبيره حلوه
تحياتى



Nsreen Bsunee says:

مصطفى
ولا يهمك يا ابنى انت صاحب بيت اول تعليق تانى تعليق اخر تعليق متفرقش انت تبرطع براحتك فى المدونه

انت كنت فاكر انى انا اللى كتبت القصيده
اكيد لا انا لو موهوبه كده كان زمانى دلوقتى ممن خلدهم التاريخ

ده الجميل امل دنقل

نورتنى



Nsreen Bsunee says:

ميمى
وانتى طيبه يا حبيبتى
نورتينى



Nsreen Bsunee says:

يحيى
اول قصيده قراتها ل امل دنقل هى لا تصالح
واول قصيده قرتها ل محمود درويش هى عن انسان
الاتنين عندى رقم واحد فى الفصحى

دايما بافرح باى تعليق ليك يا يحيى
فعلا والله المدونه بتنور

تحياتى



Nsreen Bsunee says:

استاذ راجى

انا سعيده لان اختياري للقصيده نال اعجابك ولانها لامست شئ فى نفسك

القصيده تصف وبتفصيل ممارسه الحب بين رجل وحبيبته واعتقد انها من اجمل ما قرات فى حياتى
ولقد حاولت ان اجد صوره لرجل وامراه تصف احساس القصيده ولم اكن اهتم حتى ان كانت صوره عاريه ومع ذلك لم اجد اى صوره تصف الاحساس والسرد الجميل ل امل دنقل

وتموت النار000فنرقبها

روعه



Nsreen Bsunee says:

آآبى
يا بنتى مالك فى ايه انتى متضايقه من ايه بصى خدى اميلى ضيفينى عندك ع الهوت مايل
nsreen85_alex@hotmail.com
بس اكتبى فى الانفيتيشن رساله بتقول ان انت آآبى عشان اعملك اكسبت



يَحيى المِصري says:

مبروك الإذاعة

أنا بحب أغنية تنذكر ما بتنعاد أوي



Nsreen Bsunee says:

الله يبارك فيك يا يحيي

انا كمان باحب الاغنيه دى اوى اوى من اكتر الاغنيات اللى باحبها لفيروز

انا مبسوطه انها عجبتك
من بعض ما عندكم يا يحيي



m5m says:

أولا..أشكرك بشدة على تشريفك مدونتى البسيطة..والحقيقة أنا كنت جاى من باب رد الزيارة ولكنى فوجئت فى مدونتك بشيئين أعشقهما : أمل دنقل ..و الاسكندرية

أمل دنقل…ياخبر أبيض

انتى من المدونين والمدونات النادرين اللى يعرفوا مين أمل دنقل مش بس بيقروا له..لو كنتى دورتى شوية عندى كنتى حاتلاقينى ناشر عندى “لاتصالح” رائعته الشهيرة

تحياتى بشدة



Nsreen Bsunee says:

m5m
انا اتشرفت بزياره مدونتك جدا
لا تصالح هى بدايه معرفتى بالجميل امل دنقل
نورتنى
تحياتى



مصطفى اسماعيل says:

بكل انيحاز
اقرى لنجيب سرور

قال محمود درويس قال
🙂
الكلام مش ليكى يا نسرين

القصيدة جميلة على فكرة
وامل جميل عموما

بس برده ادخلى لنجيب سرور



Nsreen Bsunee says:

مصطفى
انت لازم كده تخبط فى يحيي
على العموم انا قريت لنجيب سرور
وحاقراله تانى

منور يا مصطفى



يَحيى المِصري says:

أنا مش متخيل حد مايحبش محمود درويش
ده ناقص يقول لي مش بحب فؤاد حداد و فيروز

إيه الناس دي



يَحيى المِصري says:

آه و برضه إقري نجيب سرور

😀



MiDoOoOoO says:

ترخين جفونا اغرقها سحر
فطفا فيها الغرق
ونبيذ ذهبى وحدى
مصطبح منه ومغتبق
عاش يا نسرين
أحساسك عالي وحرك مشاعري بجدوأمل دنقل ملك

I MISS YOU



Nsreen Bsunee says:

يحيى
انا عارفه ايه الناس العجيبه دى

اللى يعيش ياما يشوف

قال مش بيحب محمود درويش قال

🙂



Nsreen Bsunee says:

يحيى

حاضر

🙂



Nsreen Bsunee says:

ميدو
ده ايه النور ده
منورنى

miss u 2

🙂



مصطفى اسماعيل says:

طب يسقط محمود درويش

نيهاهاهاهاها

نسرين
اقرى لنجيب سرور
🙂



يَحيى المِصري says:

طب يعيش محمود درويش

نيهاهاهاهاها

نسرين
اقرى لنجيب سرور
🙂



شهيدة says:

سلام يا نسرين

ازيك؟

قصيدة جميلة جدا

ياريت كان عندي هذا الحماس لقراءة الشعر

لو عندك لينكات معينة لأشعار أخرى للشاعرة أمل أو محمود درويش أو نجيب سرور اللي بتتخانقوا عليهم دول ياريت تبعتيهم عشان اقرا شوية شعر🙂

تحياتي

ودائما بالتوفيق



HafSSa says:

من اجمل ما قرات لدنقل
بالنسبة لي هو شاعري المفضل
ليه معرفش
بس شعره بيفجر فيا جروح
يكفي اقراله البكاء بين زرقاء اليمامة بحس اني خلاص واقفة على طريق من طرق سينا و شايفة الشباب و هما راجعين منكسين الجبين
لكن د يمن اقوى ما قرات له
تحياتي لاختيارك الفريد
و اقري لكل الشعرا
سواء محمود درويش او نجيب سرور و طبعا اياك تنسي فؤاد حداد و صلاح جاهين و فاروق جويدة و صلاح عبصبور
و كتااااااااااار



son's egypt says:

السلام عليكم
الواحد ميقدريش يقول حاجة عن امل دنقل



Nsreen Bsunee says:

يحيي
مصطفى
انتم مولودين فوق روس بعض صح
🙂



Nsreen Bsunee says:

حفصه
ايه النور ده
حمدلله على السلامه يا حفصه ويارب الاجازه كانت الحلوه واللى جايه احلى ان شاء الله
تحياتى



Nsreen Bsunee says:

زينب
منورانى
حابعتلك اللينكات وابقى قوليلى رايك
تحياتى



Nsreen Bsunee says:

ابن مصر
منورنى
ياريت تكرر الزياره
تحياتى



Leave a Reply

et cetera
